تاریخ انتشار: جمعه 1402/12/25 - 12:23
کد خبر: 499261

کالابرگ الکترونیک/ تأمین سبد معیشتی خانوار بدون تزریق نقدینگی

کالابرگ الکترونیک/ تأمین سبد معیشتی خانوار بدون تزریق نقدینگی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: دولت آیت‌الله رئیسی همواره سعی دارد تا شرایط معیشتی مردم را از طریق کاهش رشد نقدینگی و در نتیجه آن کاهش تورم کالابرگ الکترونیکی بهبود ببخشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از ایرنا، «شهباز حسن‌پور بیگلری» در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا، با اشاره به اجرای طرح کالابرگ الکترونیک از سوی دولت، گفت: طرح کالابرگ الکترونیک تاثیر مثبتی در تأمین سبد معیشتی خانوار داشته است.

وی با بیان اینکه یکی از نقاط قوت این طرح توجه و تأمین سبد معیشتی خانوارها بدون تزریق نقدینگی است، افزود: این طرح بدون تزریق نقدینگی کمک می‌کند تا مردم بتوانند از طریق کالابرگ الکترونیکی بخشی از مایحتاج ضروری خود را تأمین کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: دولت آیت‌الله رئیسی همواره سعی دارد تا شرایط معیشتی مردم را از طریق کاهش رشد نقدینگی و در نتیجه آن کاهش تورم کالابرگ الکترونیکی بهبود ببخشد.

حسن پور بیگلری تاکید کرد: طرح کالا برگ الکترونیکی که فجرانه نام دارد، در سه مرحله بهمن ماه اسفند ماه و فروردین ماه ارائه می‌شود؛ ارائه این کالابرگ الکترونیکی می‌تواند تاثیر مثبتی در تامین مایحتاج ضروری مردم در سبد معیشتی آنها در این برهه از زمان داشته باشد.

طرح کالابرگ الکترونیکی مصادف با حلول ماه مبارک رمضان و عید نوروز از تاریخ ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ کلید خورد و تا ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت.

«طرح فجرانه» یک سبد ۱۱ قلمی برای تأمین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامین‌های لازم برای هر فرد (منطبق با نظر انستیتو تغذیه ایران) با قیمت‌های مبنا سال ۱۴۰۱ انتخاب شده است و مابه التفاوت قیمت سبد مبنا سال ۱۴۰۱ با قیمت روز (۱۴۰۲) از محل یارانه جدید دولت تأمین می‌شود، به این صورت که قیمت روز سبد مشتمل بر ۱۱ قلم ۷۴۳,۷۵۰ تومان بوده که خانوار دهک‌های اول تا هفتم در صورت خرید بسته باید قیمت سال ۱۴۰۱ را به مبلغ ۵۲۳/۳۰۰ تومان از جیب خود پرداخت کنند و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز به مبلغ ۲۲۰/۴۵۰ تومان از محل اعتبار جدید دولت تأمین می‌شود.

اعتبار جدید (۲۲۰ هزار تومانی) علاوه بر یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزارتومانی فعلی بوده و خانوار مشمول طرح به صورت مجزا یارانه نقدی خود را به صورت ماهانه دریافت خواهند کرد. مبلغ حمایتی دولت به صورت اعتبار در حساب سرپرست خانوار تخصیص یافته و در زمان خرید و متناسب با میزان خرید مصرف می‌شود.

خانوار می‌تواند اقلام طرح را در سقف وزنی و کالایی تعریف شده خرید کنند و امکان جا به جایی اعتبار بین گروه‌های کالایی مقدور نیست.

خانوارهای مشمول طرح می‌توانند اقلام سبد غذایی را طی یک ماه و متناسب با نیاز خود خرید کنند و اجباری در خرید تمام اقلام به صورت یک جا وجود ندارد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top